woensdag 2 maart 2011

Help, ik heb wat fout gedaan! Eerste hulp bij SharePoint problemen...

Hieronder een aantal veel voorkomende situaties die wel of niet hersteld kunnen worden. Onder de kopjes in het kort wat voor hulp beschikbaar is, de link in de kop verwijst naar uitgebreidere hulp.

Herstel van weggegooide informatie
Navigeer naar de Prullenbak, selecteer de onderdelen die u wilt herstellen en haal ze uit de prullenbak.

De datum en auteur van de documenten die ik upload veranderen naar de datum van vandaag en mijn eigen naam.
Dit is standaard gedrag van SharePoint. Migratieprogrammatuur kan dit voorkomen. Alternatief is een apart datumveld, data in titelveld verwerken (jjmmdd) en auteursnaam terugwijzigen door de oorspronkelijke auteur.

Bij het kopieren van documenten vanuit een bibliotheek wordt de documenthistorie niet meegenomen
Dit is standaard gedrag van SharePoint. Bij knippen en plakken (in tegenstelling tot kopieren en plakken), wordt de historie wel meegenomen.

Herstel van web pagina's die niet correct worden weergegeven

Werken web onderdelen niet goed of loopt de pagina vast?
Voeg "?ToolPaneView=2" toe aan het webadres van de betreffende webpagina en selecteer/deselecteer de webonderdelen die niet zichtbaar zijn of niet goed functioneren. Zie ook: Handige URL's.

Zien alle pagina's van de site niet uit zoals zou moeten of lopen ze vast?
Voeg "/_layouts/settings.aspx" toe aan het webadres van de betreffende site om naar het instellingen menu van de site te gaan. Selecteer daar "Reset to site definition" (Engelse versie) om de layout van de site te herstellen met de standaard instellingen.
Dit kan per pagina gebeuren door SharePoint Designer te gebruiken, hiermee naar de betreffende pagina te navigeren en het (rechtermuisknop-menu) "Sitedefinitie herstellen" te selecteren.

Ik kan geen enkele instelling wijzigen, de site schijnt vol te zijn
Het site quotum zal eerst moeten worden verhoogd of de hoeveelheid informatie op de site zal eerst verminderd moeten worden. De prullenbak legen is een eerste stap.
Zie ook: "Herstel van weggegooide informatie" op deze pagina.

Krijgt u een andere pagina-indeling te zien dan andere gebruikers?
Wellicht ziet u uw persoonlijke weergave in plaats van de gedeelde weergave.
Zie ook: Personaliseren en depersonaliseren van web pagina's.

Ik heb mijn maximaal toegestane opslagruimte opgebruikt, hoe kan ik toch nog verder gaan?
Navigeer naar de Prullenbak(ken), selecteer de onderdelen die u definitief kunt verwijderen, en verwijder deze uit de prullenbak.

Ik vermoed dat de prullenbak informatie (documenten, items, etc.) bevat, maar ik zie niets of onvoldoende.
De prullenbak toont in eerste instantie alleen informatie die uzelf hebt weggegooid. Wanneer u site(collectie) beheerder bent, ziet u ook informatie van andere gebruikers. Wil u de prullenbak legen, maar u kunt dat niet, vraag dan uw site(collectie) beheerder.

Ik kan mijn webpagina niet bewerken.
Wellicht is de pagina uitgechecked door uzelf of een collega? Controleer dit in de bibliotheek waarin de webpagina zich bevindt. Dan de webpagina (laten) inchecken.

Er is een document uitgechecked door iemand anders.
Wellicht is de pagina uitgechecked door uzelf of een collega? Controleer dit in de bibliotheek waarin de webpagina zich bevindt. Dan het document (laten) inchecken. Wanneer de collega niet beschikbaar is kan (in SharePoint 2010 met de juiste rechten, namelijk "Full Control" op de betreffende site) het document zelf ingecheckt worden door in "Manage checked out files" het eigenaarschap van het document over te nemen ("Take Ownership of Selection") en het document vervolgens in te checken. Let op: de wijzigingen in het document gaan dan wel verloren.

Ik heb de machtigingen aangepast en wil nu de machtigingen herstellen en overnemen van bovenliggende niveau's.
Machtigingen worden standaard overorven vanuit bovenliggende niveaus's. Hierop kunnen uitzonderingen gemaakt worden door het menu "Machtigingen bewerken" bij het onderhavige SharePoint object te gebruiken. Herstel van de overerving van machtigingen vanaf bovenliggende niveau's kan worden hersteld door het menu "Machtigingen overnemen" te gebruiken.

Ik heb mijn gegevens beveiligd maar ik merk dat gebruikers deze gegevens toch kunnen inzien.
Controleer of de bibliotheken / lijsten voorzien zijn van de juiste machtigingen. Vel gemaakte fouten zijn: alleen webpagina's beveiligen, Doelgroepen (Audiences) zijn gebruikt als "beveiliging", "Weergaven" zijn gebruikt als "beveiliging".

Mijn bestand wil niet worden uploaded in de site, mijn bestand kan ik niet openen
Dit is vaak een indicatie dat er bijzondere karakters (b.v. +,:; enz.) in de bestandsnaam of het webadres zijn verwerkt en dat deze niet of niet goed door de applicatie worden versleuteld. Normaliter worden deze karakters namelijk middels URL-encoding versleuteld zodat de webomgeving ze kan gebruiken. Workaround is daarom de bestandsnaam aanpassen en bijzondere karakters vermijden.

In kan functionaliteit niet vinden of selecteren (b.v. RSS Viewer Web part
Als je je afvraagt waar functionaliteit (b.v. Web parts) gebleven zijn als je ze wilt gebruiken, neem dan een kijkje in de Site collection features... wellicht is een benodige feature niet geactiveerd.

Mijn RSS feed doet het niet!
- Ik krijg de melding "The RSS webpart does not support authenticated feeds" wanneer ik mijn RSS Webpart voor een interne feed configureer
- Mijn pagina met RSS feed(s) laadt erg traag of loopt vast
- Mijn pagina met RSS feed(s) geeft vreemde resultaten en/of foutmeldingen

Zie verder: http://praktischsharepoint.blogspot.com/2012/03/rss-bezint-voor-gij-begint.html

SharePoint 2010 Content Editor Web part maakt rommel van mijn JavaScriptjes
In de praktijk verandert SharePoint het een en ander aan HTML/JavaScript broncode die je in een Content Editor Web part invoegt, waardoor je vreemde resultaten krijgt. Hoe dit te vermijden?

Zie verder: http://praktischsharepoint.blogspot.com/2012/03/sharepoint-2010-content-editor-web-part.html

Ik kan een geen nieuwe kolom aan de metadata kolommen toevoegen
Hiervoor kunnen twee oorzaken zijn:
  1. De opgegeven kolomnaam bestaat al of is een door SharePoint rereserveerde naam
  2. De opgegeven kolomnaam is een keer gebruikt, doorgevoerd in de afgeleiden Content Types, en is daarna verwijderd uit het Content Type.
In het tweede geval zal wellicht herstel moeten volgen door ICT beheer in verband met eventuele zoekproblemen (content die gebaseerd is op het betreffende Content Type kan niet worden teruggevonden).

Mijn zelfgemaakte web part doet het niet
De melding "A Web Part or Web Form Control on this Page cannot be displayed or imported. The type could not be found or it is not registered as safe" of "Cannot import web part" verschijnt. Zie http://praktischsharepoint.blogspot.nl/2013/01/help-mijn-web-part-doet-het-niet-een.html voor een checklist bij het debuggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten